Skapa en moodboard – och lyckas med ditt projekt!

Gör en moodboard – steg för steg!

Moodboards är oslagbara redskap för att visualisera och kommunicera kreativa projekt och idéer. De gör det enklare att fånga och förmedla rätt stämning eller känsla – och hjälper dig att behålla den röda tråden. Vare sig du skapa en moodboard online till en presentation eller en fysisk för inspiration. Så vad är en moodboard och hur gör man en? Vi guidar dig rätt!
Moodboards används ofta av exempelvis inredare, fotografer, formgivare och andra kreatörer men det kan lika gärna användas på ett vanligt kontor som ett sätt att visa saker på ett kreativt sätt.

En moodboard kan vara användbar på en mängd olika vis. Den kan hjälpa dig att pitcha en idé eller förklara för dina medarbetare hur ni ska arbeta vidare med ett koncept. Men den kan också vara bra för att samla inspiration till en inredning.

Klipp och klistra – digitalt eller för hand

Det går att skapa digitala moodboard i flera olika program och det finns också appar och digitala verktyg som är särskilt utvecklade för att skapa just moodboards.

Om du föredrar att arbeta analogt går det utmärkt att använda exempelvis en klassisk anslagstavla där du sätter upp saker med nålar eller en whiteboard eller glasskrivtavla där du kan rita, skriva och fästa upp med magneter! 

Såhär skapar du en moodboard – i åtta steg

  1. Definiera syfte och mål: börja med att bestämma vad du vill uppnå med din moodboard. Är det för att planera inredningen för ett rum, för att utveckla en grafisk profil eller för konceptutveckling? Ju tydligare du är, desto enklare blir det att samla relevant material.
  2. Samla inspiration: bilder, färgkartor, material och andra visuella element som du vill inkludera. Du kan använda allt ifrån tidningsurklipp, fotografier och digitala bilder till färgprover, tygbitar och skisser. Var noga med att samla material som representerar den stil och känsla du vill uppnå.
  3. Organisera och kategorisera: sortera ditt insamlade material i grupper eller kategorier, som färger, texturer, mönster, fotografier och så vidare. Detta hjälper dig att få en överblick över de olika elementen och se hur de kan fungera tillsammans.
  4. Välj layout: bestäm hur du vill organisera din moodboard visuellt. Du kan använda en fysisk anslagstavla eller whiteboard eller digitala verktyg och appar. Välj en layout, färger och typsnitt som fungerar bäst för dina insamlade material och dess stil.
  5. Gör layout: börja placera dina material på moodboarden enligt den valda layouten. Var noga med att skapa en balans mellan färger, texturer, mönster och text. Du kanske vill gruppera liknande objekt tillsammans eller skapa kontrast genom att placera olika element bredvid varandra? Pröva dig fram och se vad som fungerar bäst.
  6. Justera och redigera: när du har placerat alla dina element på moodboarden, ta dig tid att justera och redigera dem för att skapa den bästa visuella balansen och harmoni för en tydlig helhet. Du kanske behöver flytta runt, lägga till eller ta bort vissa objekt för att få rätt känsla och uttryck.
  7. Utvärdera och reflektera: slutligen, utvärdera din moodboard och reflektera över om den uppnår ditt mål och syfte. Om det behövs, gör ytterligare justeringar för att säkerställa att din moodboard är tydlig och lätt att förstå.
  8. Använd moodboarden: använd din färdiga moodboard som en referens och inspiration under ditt projekt, för redovisningen eller presentationen. Den kan hjälpa dig, och dina kollegor eller kunder, att fatta beslut om design, material och färgval samt att kommunicera din vision.

Sammanfattning

Att skapa en moodboard kan vara ett kraftfullt verktyg för att visualisera och kommunicera projekt och idéer. För att göra en moodboard, börja med att definiera ditt syfte och mål, samla inspiration, organisera och kategorisera ditt material och välja en layout att jobba med. Justera och redigera för att skapa en visuell balans och använd sedan din moodboard som en referens och inspiration. Oavsett om du väljer att skapa en digital eller fysisk moodboard, kan detta kreativa redskap hjälpa dig att lyckas med ditt projekt och effektivt kommunicera din vision!


Fråga oss om vårt sortiment!

Om du behöver mer information om våra produkter är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi hjälper dig gärna!

FAQ

En moodboard är ett visuellt verktyg som hjälper dig att samla bild och text som beskriver exempelvis en känsla, stämning eller vision. Vanligt vid konceptutveckling, framtagning av design och presentation.
En moodboard kan innehålla vad du vill men vanligtvis är det en blandning av egna bilder, men också stockbilder, skisser, text, illustrationer, symboler/logotyper m.m. En fysisk moodboard kan även innehålla saker som färg- och materialprover.
Använd en noga utvald och genomtänkt blandning av text och bild, färger och form för att göra en inspirerande och bra moodboard.
En moodboard och ett collage fyller en liknande funktion. Men moodboards innehåller ofta både bild och text i en sammanslagning av idéer för att skapa exempelvis ett nytt koncept. Medan ett collage oftare är en sammansättning av enbart bilder för att samla inspiration till exempelvis en stil.

Få nyheter och inspiration direkt till inkorgen

Prenumerera på nyhetsbrevet och få erbjudanden och tips kring hur du kan förbättra arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Det är helt gratis och du kan enkelt avsluta prenumerationen när som helst. 
Vänta...
*När du prenumererar på vårt nyhetsbrev så godkänner du vår integritetspolicy.